“Sorunlu Sağlık Politikaları ve Randevu Sistemi: Adana Tabip Odası’nın Değerlendirmesi

“Sorunlu Sağlık Politikaları ve Randevu Sistemi: Adana Tabip Odası’nın Değerlendirmesi

Sağlık Bakanlığı, Merkezi Hekim Randevu Sistemi’nde (MHRS) bazı değişiklikler yaparak ismini “Onaylı Randevu Sistemi” dedikleri bir sisteme bu ay itibariyle yaşama geçirdiğini duyurdu. Türkiye’de kamu hastanelerinde uzun süredir randevu bulmakta ciddi sorunlar yaşanmakta. Ancak bu yeni randevu sistemide randevu sorunlarını maalesef çözmeyecek. Tersine, zaten kısa olan muayene süreleri daha da kısalacak, sağlık hizmetinin niteliği düşecek.

Bakanlığın uzun yıllardır sürdürdüğü yanlış sağlık politikaları sonucunda, Türkiye genelinde hastaların randevu bulmasının çok zorlaşması uzun zamandır kamuoyunun gündemindeydi. Bakanlığın soruna yönelik çözümü, hekimleri gittikçe artan talepler karşısında daha fazla çalıştırmak oldu. Bunun için randevu sayısını arttırmak, muayene sürelerini kısaltmak, hekimleri mesai dışı poliklinik yapmaya zorlayan düzenlemeler denendi. Bu uygulamaların hiçbiri şimdiye kadar sorunu çözmekte etkili olmadı.

Uluslararası standartlara göre nitelikli sağlık hizmeti verilebilmesi için gereken muayene süresi en az 20 dk olarak belirlenmiştir. Ülkemizde ne yazık ki bir çok kamu sağlık kuruluşunda bu süre 2 dk ya kadar inmiş durumda. Bir branş hekimi randevu başvurularının dışında gelen sonuç hastaları ve öncelikli bazı hasta grupları( engelli, 65 yaş üzeri vs) ile hali hazırda zaten 70 hasta sayısının üzerinde hasta bakmaktadır. Nitelikli sağlık hizmeti koşulların sağlanmasından sorumlu bakanlık bırakalım 20 dk standardına uymayı, pilot hastane olarak bir kamu hastanesinde denendiği 2 dakikada bir randevu verme uygulamasını yoğun tepkiler nedeniyle geri çekmek zorunda kaldı. Ayrıca sağlık bakanı, basına verdiği bilgilendirme metninin pek çok yerinde hastaların randevusuz da hastanelerde muayene olabileceğini beyan etmiştir. Yeterli sağlık altyapısını oluşturmadan halkı randevusuz muayene için teşvik etmek zaten büyük kargaşaya neden olacağı gibi sağlıkta şiddet olaylarınada davetiye çıkaracaktır.

Çözüm, muayene sürelerini kısaltmakta, hekimleri daha fazla çalıştırmakta, hastane başvuruların teşvik etmekte değil. Çözüm hastanın müşteri, hekimin ucuz iş gücü olarak görüldüğü “Sağlıkta Dönüşüm Programı” uygulanmasından ve onun yarattığı neoliberal politikalardan vazgeçmekte. Bakanlık, sağlığın ‘’piyasa’’ olarak algılandığı ve kar alanı olarak değerlendirildiği son 20 yıllık süreçte halkın sağlık kuruluşlarına başvurusunun 4 kat artması ile övünmesi bir yana, koruyucu hekimliğin ihmali ile halkın sağlık sorunları çığ gibi arttı ve bu çığın altında ezilen bir sağlık ordusu ortaya çıktı. Çözüm koruyucu sağlık uygulamalarının öncelendiği birinci basamak sağlık sisteminin güçlendirilerek uluslararası standartlara göre geliştirilmiş bir sevk sisteminin dahil edildiği kamucu sosyal sağlık politikalarından geçmektedir.

Sağlık Bakanlığı, sağlıkta şiddete davetiye çıkaracak ve hekimlerin iş yükünde artışa neden olacak beyanlardan ve bu uygulamadan vazgeçmelidir!
Kısalan randevu süreleri, uzayan çalışma süreleri, sevk zinciri işletilmeden plansız başvuru sistemi çözüm getirmemiştir, tersine sisteminden kaynaklı sorunları sağlık çalışanlarının sırtına yüklemiştir. Sürdürülebilir olmaktan çıkmış bu sitem çalışanlarda tükenmişlik, istifalar ve hekim göçünü getirmiştir.

Adana Tabip Odası olarak, yanlış sağlık politikalarından kaynaklı meslektaşlarımızın tüm sorunlarının ve halkımızın ulaşılabilir sağlık hakkını savunacağımızı ve takipçisi olacağımızı beyan ederiz.

Adana Tabip Odası Yönetim Kurulu